Menu buttonMENU    UK Free TV logo Freesat
securesearchsettings

 

 

Click to see updates
To join, leave or change ukfree.tv updates by email, enter your email address here:
 

Government to stop Sky charging public service broadcasters for "retransmission"

Sky is to be forced to stop charging the public service broadcasters (ITV, Channel 4, Channel 5, S4C and the BBC) for the pleasure of their customers having channels they have already paid for listed in the Sky Guide.

Sky is to be forced to stop charging the public service broadca
published on UK Free TV

Back on 29th August 2011 , UK Free TV reported about Paying Sky for free public service television channels.

A report today, Connectivity, Content and Consumers Britain's digital platform for growth [pdf] from the Department for Culture Media and Sport says that Sky's "retransmission fees" must stop.

Update: The BBC, ITV, STV, UTV, S4C, Channel 4 and Channel 5 all have contracts with the satellite owners, SES Astra to carry their channels on satellite.

The phrase "retransmission fees" is an allusion to the position in the USA, where cable and satellite gatekeepers pay the broadcasters for their content.

However, this dispute is over Sky charging the above programme creators and providers to have their programmes listed in the Sky Electronic Programme Guide. Sky does not in any sense transmit, or retransmit BBC, ITV, STV, UTV, S4C, Channel 4 and Channel 5 channels.



The public service broadcasters:

Channel 4 (see Channel 4 would like to turn Sky "retransmission fees" into programming);

the BBC (The BBC wants to stop paying Sky ten million pounds a year for EPG listing and BBC may charge Sky for content as retransmission fee row escalates - Media - theguardian.com )

ITV (see ITV backs retransmission fee review - News - Broadcast)

all believe Sky are abusing their satellite-gatekeeper position, which much political agreement.



The DCMS document says:

Access to Public Service programmes

PSB channels are brought to our living rooms by various TV platforms, such as Freeview, Sky, Virgin, and Freesat. Platforms benefit from having must-see content distributed across their services, while broadcasters benefit from having access to mass market audiences. But there is a growing debate around the payments that are made between broadcasters and platforms.

The Government wants to see zero net charges, where the fees for access to the main platforms and for PSB channels cancel each other out. This is not too far removed from the current market position, and recognises the benefits to platforms, the PSBs, and audiences from being able to access award winning, PSB content.

This mirrors the arrangement already in place for PSBs and cable platforms, where no charges are made - an arrangement that we want to see preserved. We are looking closely at how we can help achieve this without allowing other kinds of online services to exploit PSB content, with no benefit flowing to the PSB. We will launch a consultation on this in the autumn, before bringing forward legislative proposals if required.

For example, almost three quarters of viewing of TV channels is to free-to-air channels provided by the main public service broadcasters, the BBC, ITV plc, STV, UTV, S4C, Channel 4 and Channel 5.

Sky has already cut the costs - Sky halves EPG charges for public service broadcasters and saves BBC local radio.

See also DCMS to abolish retransmission fees - News - Broadcast.



Help with Free satellite?
Can I stop paying Sky and use my satellite receiver to get Freeview ?1
What can I do when my Sky Digibox says 'No Signal' or 'Technical fau2
My Sky box has a "no signal message" - what do I do?3
How do I change the RF output channel on a Sky Digibox?4
Can I use my ex-contract sky digital satellite receiver to get Freeview channels5
In this section
Sky drops BBC EPG listing fees1
Using Sky without a card? Let's call that Sky No Card2
Trying to find how much a Freesat from Sky card costs?3
Sky takes GBP251.5m loss on ITV shares4
Freesat from Sky cards need updating5
Is Freesat different from Freesat from Sky (fsfs)?6

Comments
Saturday, 3 August 2013
T
trevorjharris
10:19 AM

@ Mike Dimmick

My point still stands. if the BBC want to have a sky and a freesat epg they have to go through Sky's adaptation hub. As I understand it the streams that Sky sends though the hub is fairly basic now and then stream. Freesat is more complicated in that they use it for controlling PVR function as well as now and the data. So as I understand it Freesat is more dependent on these streams. I must admit I am not up todate on what Freesat streams control so things might have changed.

@Bill

As I understand it News International no longer exists. It was split into 2 companies 21st Centuary Fox and News Corp. I think 21st centuary Fox only has a 37% share in sky and Murdoch family has about 12% of that but I am not sure how it is split. So the argument that many people give for not having Sky because of Murdoch is a bit silly considering how small his interest is. Actually I guess your pension scheme probably has shares in Sky in any case.

link to this
trevorjharris's 348 posts Gold Gold GB
D
David
11:38 AM

I have not seen Sky for a while but if setting up again it would be the first system to consider because of its for the user technically far better.
I really hate the Freesat and Freeview box/TV makers being out of control and all operating differently.
Sky boxes all the same to the user and with same remotes controls, updates happen automatically.
As for the Freeview and Freesat program numbers and order they make no sense to me at least.

link to this
David's 307 posts Gold Gold GB
Briantist
11:42 AM

David: just for the record all freesat boxes have the same epg.

link to this
Briantist's 38,757 posts Owner Owner GB
D
David
12:11 PM

Had no experience of the various boxes for Freesat so not seen the EPGs, of course I said the numbers for Programs for Freeview and Freesat set by the 2 firms to be a strange allocation and to me neither are user friendly.
Nest time I see a Sky and can have the RC for a few minutes I will see if Sky is better, I suspect they will be.

link to this
David's 307 posts Gold Gold GB
M
MikeB
12:52 PM

David: I suspect the ease which which you find using an EPG depends on what your used to - if your used to Sky (which is avery good remote), then anything different will seem strange. Customers (often former Sky customers) report back that they find Humax's very easy to use, and my Sony is fine. Panasonic remotes have barely changed in the last eight years!

Much the same debate goes on about tablets - if you've got an Iphone/Ipod, then an Ipad will be very easy, but if you have an Android phone, then an Android tablet will be very familiar - which one is better depends on what you want to do, and what your used to.

I'm not going to have a long discussion of the Murdoch empire, but its important to note that the Murdoch's shareholding are voting shares, and thus have far more power than the precentage of shares would suggest - see wiki - News Corporation - Wikipedia, the free encyclopedia

The corporate governance of the group was long see as questionable, and the dynastic way in which family members became CEO's was controversial even before the phonehacking scandal. Rupert was both CEO and chair, and James was CEO & Chair (international) and deputy chief operating officer.

link to this
MikeB's 1,937 posts Gold Gold GB
Wednesday, 9 December 2015
M
Mark W
6:42 PM

Personally I think Sky should pay the BBC and itv to have their EPG data, not the other way around. Even though BBC/itv is provided free to air, Sky does sell access to BBC and itv channels via its equipment as part of its package, so they should pay "re-transmission fees" - even if it is only programme data. If the UK PSBs did gang up on Sky and demand that Sky pays them or they'll ask Sky to delist their channels from the EPG in their entirety - and carried through with that threat - I'm sure that there will be an awful lot of Sky subscribers who will be upset that they've lost access to the main channels they watch. Sky boxes would be hacked and all kinds of workaround be advertised on how people can get their "lost" channels back. Subscribers may choose not to renew. The PSB's can remind viewers that Sky isn't their only option. Personally I think that Sky only gains by having the PSB channels in their guide. After all, didn't TV listing magazines (after Radio Times and TV Times lost their listings monopoly) have to pay to get the schedules? The EPG is effectively today's Radio Times.

link to this
Mark W's 2 posts US
Select more comments
Page 5

Your comment please
Please post a question, answer or commentUK Free TV is here to help people. If you are rude or disrespectful all of your posts will be deleted and you will be banned.







Privacy policy: UK Free Privacy policy.